Prawo przewozowe
  • Transport
  • Odszkodowania
  • Windykacja
  • Kontakt
  • Kancelaria

Czynności załadunkowe

4/4/2012

4 Komentarze

 
Za załadunek co do zasady odpowiada nadawca albo odbiorca lub osoby działające w ich imieniu lub na ich zlecenie.

To bardzo ważne, bo potem nierzadko w sądzie zdarza się, że klient zgłasza szkodę przewoźnikowi w przypadku, kiedy szkoda wynikała z błędów przy załadunku. Najczęstszym argumentem jest to, że przecież kierowca stał obok i widział wszystkie czynności. Mógł się odezwać, prawda? Właśnie nie mógł, a przynajmniej nie powinien.

To przekonanie o omnipotencji i wszechwiedzy przewoźników bierze się chyba głównie stąd, że dawno już w Polsce padła spedycja, czyli fachowe przygotowywanie przesyłek. W efekcie od przewoźnika oczekuje się odpowiedzialności, wiedzy i świadczenia niemal na każdym etapie - od pomysłu, że trzeba coś przewieźć, aż po gotowy produkt u konsumenta. Tak to nie działa.
4 Komentarze
Paweł Judek | blog o prawie transportowym link
9/4/2012 11:52:46 pm

Niestety nie zawsze jest tak prosto. Sądy jednak w wielu wypadkach uznają, że jeśli kierowca mógł bez specjalnego badania dostrzec wady załadunku, przewoźnik jednak ponosi odpowiedzialność.

Odpowiedz
Paweł Budrewicz
11/4/2012 07:05:46 pm

Rozumiem tę logikę i nie mogę odmówić jej pewnej słuszności. Ale jeżeli dopuszczamy taki tok rozumowania, to tylko na zasadzie wyjątku, pamiętając też, jak w tej sytuacji rozkłada się ciężar dowodu (przede wszystkim w CMR). I absolutnie nie może to dotyczyć sytuacji, kiedy przewoźnik pobiera np. zamknięty kontener.

Odpowiedz
Paweł Judek | blog o prawie transportowym link
13/4/2012 03:23:54 am

Moje doświadczenie pokazuje, że przewoźnicy zupełnie nie korzystają z bardzo wygodnych dla nich przepisów - nie muszą przecież nawet wykazać, że szkoda wynikła z błędnego załadunku, ale że mogła wyniknąć i to z reguły wystarczy. Paradoksalnie wskazywanie przez przewoźnika dowodów, że już na etapie załadunku było wiadomo, że załadunek jest wykonany błędnie, może prowadzić do sytuacji, że przewoźnika jednak obciążą odpowiedzialnością za niezwrócenie uwagi na niewłaściwy stan przesyłki.

Odpowiedz
Paweł Budrewicz
19/4/2012 12:13:49 am

Nic dodać, nic ująć.
Nota bene - właśnie mam taką sprawę. Przeciwnik sam dostarczył dowodów na to, że najbardziej prawdopodobną przyczyną szkody był błąd w mocowaniu ładunku popełniony przez ekipę nadawcy. Ciekawe, czy uda mi się przekonać sąd, że mamy już pozamiatane... Jeśli nie, to mam jeszcze drugi "hak" - powód nie udowodnił wysokości szkody, tzn. nawet nie wiadomo, czy i jaki ubytek nastąpił.




Odpowiedz

    Autor

    Paweł Budrewicz - prawnik z wykształcenia, manager z doświadczenia, zwycięzca z przyzwyczajenia.

    Picture

    Archiwum

    listopada 2013
    czerwca 2013
    lutego 2013
    stycznia 2013
    czerwca 2012
    maja 2012
    kwietnia 2012
    marca 2012

    Kanał RSS

    Picture
kontakt@prawoprzewozowe.pl
tel. (22) 203 61 10
tel. (81) 464 33 44